Ons wagenpark wordt steeds duurzamer
Categorieën

Sinds kort rijdt er op De Munnikenhof een elektrische wagen rond: de Hauler Pro. Deze wordt gebruikt voor het groenbeheer van de begraafplaats. Hij heeft plek voor twee personen, een grote bak voor al het groen, en kan zo’n 540 kilo dragen. De komst van zo’n wagen vraagt ook om nieuwe laadvoorzieningen. Hiervoor staat er nu een container waar de wagen ingereden kan worden om hem op te laden. In de keet staan tevens opladers van verschillende apparatuur.
Goed op weg
Wat zijn de eerst ervaringen over de nieuwe Hauler? Beheerder Dirk Simonsz: ‘Prima. Hij is een stuk stiller dan zijn voorganger, die op diesel reed. Dat is een groot voordeel, zeker op een begraafplaats. Hij is zelfs zó rustig, dat hij soms mensen laat schrikken als hij achter hen staat! We moeten ons rijgedrag er dus op aanpassen. Ook omdat hij een stuk sneller optrekt. Niet iedereen kan er al op rijden. Verder ben ik benieuwd hoe hij het in de winter gaat doen: welke invloed heeft de kou op de accu?’
Wijkservice verduurzaamt
De nieuwe elektrische wagen is een volgende stap in de duurzame plannen van Wijkservice. Eerder werd al verschillende apparatuur vervangen door elektrische alternatieven. ‘We kijken naar natuurlijke momenten om te verduurzamen’, vertelt Werfregisseur Twan Meijer. ‘De voorganger van de Hauler was al 8 jaar oud. Op zo’n moment kijken we of er gelijkwaardige elektrische vervangers zijn. Met als eis dat de capaciteit op peil blijft. Dat is niet altijd makkelijk bij bedrijfswagens, want waar een particuliere wagen af en toe rijdt, is een bedrijfswagen vaak constant op weg. Dat vraagt veel van een accu.’
Wat staat er nog meer op de planning? Twan: ‘Volgend jaar gaan we een trekker vervangen en waar mogelijk verduurzamen. Ook willen we dit jaar nog 4 dieselbussen vervangen voor een elektrische variant. In 2025 kunnen we waarschijnlijk veel meer voertuigen verduurzamen. De ontwikkelingen gaan hard. We kijken daarbij alle kanten op: ook waterstof is een optie.’
CO2 prestatieladder
Het verduurzamen van ons wagenpark helpt om onze voetafdruk te verkleinen. In 2028 willen we 40% minder CO2 gebruiken dan in 2019. We gebruiken de CO2-prestatieladder om onze uitstoot te meten. Wil je hier meer over weten? Gaan dan naar de CO2-prestatieladder.