Doorfietsroute en fietsstraat

Simone van Team Duurzaam 21-04-2021
231 keer bekeken 1 reacties

Doe ook mee!

De Ambachtsstraat en Boslaan maken straks onderdeel uit van de nieuwe doorfietsroute Utrecht-Veenendaal. De doorfietsroute is een 30 kilometer lange fietsroute die Utrecht en Veenendaal met elkaar verbindt. Binnen Veenendaal loopt deze route vanaf de Cuneraweg via de wijk Petenbos naar het centrum.

Een doorfietsroute is een fietsroute met weinig of geen verkeerslichten en waar je zoveel mogelijk voorrang hebt op kruispunten. Zo kan je snel, comfortabel en veilig doortrappen en zijn scholen, woonwijken en werklocaties ook per fiets goed bereikbaar.

Fietsstraten

Een fietsstraat is een openbare weg voor alle verkeer waar de fietser centraal staat. Auto’s zijn hier toegestaan, maar ze zijn te gast. In Veenendaal zijn onder meer de Zandstraat, Stationsstraat en Valleistraat de afgelopen jaren al fietsstraten geworden.

Hoe werkt een fietsstraat?

De combinatie van een lage maximumsnelheid (30 kilometer per uur) en smallere weginrichting zorgen voor een veiligere route voor fiets- en autoverkeer. Vanwege de smallere weginrichting is op een fietsstraat geen ruimte voor de auto om fietsers te passeren zonder daarmee tegemoetkomend verkeer te hinderen. De auto moet dus achter de fiets blijven totdat verkeer in de tegenstelde richting gepasseerd is. Automobilisten behoren met een lage snelheid te rijden, afgestemd op de snelheid van de fiets.

Voor fietsers zijn fietsstraten sneller dan routes door gewone woonstraten. Noormalgesproken heeft in 30 kilometer per uur zones het verkeer van rechts voorrang. Maar op fietsstraten geldt een uitzondering en verkeer op de fietsstraat mag wel voorrang krijgen op woonstraten. En omdat fietsstraten zijn uitgevoerd in rood asfalt, zijn ze voor fietsers comfortabeler om op te fietsen dan routes door gewone woonstraten met klinkers.  

Foto: Herbert Tiemens RWS

 

Afbeeldingen

Reageren

Twitter

1  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.
 
Een momentje...
V Ravenswaaij 09-09-21 om 14:21

Mooi idee maar er mag weleens vaker gecontroleerd worden op de kruising Boslaan, Middellaan. Onoverzichtelijke kruising, als automobilist bijna niet te doen met electrische fietsen vanaf het centrum, ze gaan snoeihard. Datzelfde geldt overigens ook voor Middellaan/Brinkersteeg.

Cookie-instellingen
Cookie-instellingen sluiten

Cookie-instellingen wijzigen

Deze website maakt gebruik van cookies. Cookies worden onder andere gebruikt voor het bijhouden van statistieken, het opslaan van voorkeuren, het optimaliseren van deze website, de integratie van social media en marketingdoeleinden. Lees meer over cookies en jouw privacy in ons cookieverklaring. Wij gebruiken de hieronder genoemde soorten cookies.


Deze cookies gebruiken we om de basisfuncties van deze website te kunnen laten draaien en om inzicht te krijgen in het gebruik. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens. Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en worden daarom altijd geplaatst.

Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.

Indien u deze toestaat, worden deze cookies gebruikt door aanbieders van externe content die op deze website kan worden getoond. In sommige gevallen gaat het daarbij om marketing- en/of tracking cookies, die het gedrag van bezoekers vastleggen en op basis daarvan gepersonaliseerde advertenties tonen op andere websites.