Deelauto’s De Pol goed op weg

In veel buurten is de parkeerdruk erg hoog. Zo ook in De Pol, waar een groep inwoners een slimme oplossing heeft bedacht: een elektrische deelauto. Op 20 maart vertelden deze inwoners tijdens een goed bezochte infoavond over hun ervaringen. Het begin van iets moois?

Veel voordelen

Tijdens de infoavond heerste een mix van enthousiasme en verbazing. Want waarom was men hier niet eerder mee begonnen? Deelauto's lijken immers veel voordelen te hebben. Inwoner John vertelde dat het ‘inruilen’ van zijn tweede auto voor een deelauto hem maandelijks honderden euro’s scheelt. Zeker voor mensen met een auto die ze niet elke dag gebruiken, biedt een deelauto uitkomst. Inwoner Dirk had zelfs een week eerder zijn enige auto verkocht.

Oplossing voor parkeerdruk

Daarnaast kunnen deelauto’s een oplossing zijn voor de parkeerdruk. In De Pol is die druk zo hoog, dat ambulances en de brandweer er niet altijd makkelijk doorheen komen. John heeft dat zelf ondervonden. Zijn ervaring vormde het begin van het initiatief, dat samen met aanbieder OnzeAuto wordt uitgerold. Er staan nu twee deelauto’s in De Pol. Volgens OnzeAuto vervangt elke deelauto 4 tot 8 eigen (benzine) auto’s in de buurt. Zeker als er meer inwoners meedoen en er dus meer deelauto’s komen, levert dat veel op.

Elektrisch

Natuurlijk zijn er ook duurzame redenen om te kiezen voor een elektrische deelauto. Elektrisch rijden is duurzamer en een deelauto scheelt grondstoffen. Daarnaast zorgt een deelauto dat je vaker de (elektrische) fiets neemt. Mede daarom was wethouder Marco Verloop (duurzaamheid) aanwezig op de infoavond. Verloop was erg benieuwd of én hoe het initiatief zal groeien. Hij benadrukte het belang om dit te delen met de gemeente. De Pol kan immers een voorbeeld zijn voor andere buurten.

Reserveren met een app

Inwoners betalen maandelijks een bepaald tarief. Je bepaalt zelf hoe hoog je tarief is. In ruil hiervoor krijg je een tegoed voor je hele gezin. Vervolgens kun je de deelauto openen en sluiten via een app op je telefoon. Met de app moet je ook reserveren. Dit kan bijvoorbeeld twee maanden van tevoren zijn, maar ook twee seconden.

Vanuit het publiek kwam al snel de vraag: hoe vaak ‘grijp je mis’? Inwoner Robert kon deze vraag als geen ander beantwoorden. Hij rijdt namelijk al zes jaar in een deelauto. ‘In al die jaren heb ik maar 1 keer misgegrepen’, vertelt hij. ‘Toen moest ik twintig minuutjes fietsen naar Ede om daar een andere deelauto op te halen. En dat was het.’

Samen

In de opstartfase kunnen inwoners meebepalen welk model auto er komt. Moet er een trekhaak op? Een hoge instap? Een auto voor kleinere personen? Zelfs de schoonmaak wordt door gebruikers zelf verzorgd. Hiervoor ligt er een waspasje in de auto. Iemand die een keer tijd heeft en vindt dat de auto gewassen moet worden, kan dit pasje gebruiken. Tot slot is er een groepsapp waarin gebruikers onderling dingen afstemmen. Het gebruik van een deelauto is kortom bovenal iets dat je samen doet.

Tegelijkertijd blijkt dat elke inwoner een deelauto heel anders gebruikt. De een gebruikt hem 1 tot 2 keer per week voor woon-werkverkeer, de ander spontaan voor vakanties of een trip naar een museum.

Voor veel mensen zal rijden in een deelauto even wennen zijn. Het vraagt toch iets meer planning voor je op weg gaat. Maar uit de ervaringen in De Pol blijkt: met een deelauto kun je alle kanten op!