Wagenpark

Een duurzaam wagenpark is een wagenpark met geen of beperkte CO2-uitstoot. Zo’n wagenpark heeft voor bedrijven meerdere grote voordelen. Als ondernemer kun je het wagenpark op verschillende manieren verduurzamen.

De wagenparken van bedrijven staan zelden stil. Jaarlijks worden er veel zakelijke kilometers afgelegd. Dit betekent een relatief grote uitstoot. Maar dus ook een grote kans om te verduurzamen.

Elektrisch wagenpark

De meeste ondernemers kiezen voor elektriciteit voor hun duurzaam wagenpark. De komst van elektrische auto’s betekent dat je moet investeren in de structuur, zoals laadpalen. Je energievraag zal veranderen. Dit vraagt om aanpassingen aan je aansluiting en eventueel het net.

Doe de VerduurzamingsScan van Stedin voor meer inzicht in de gevolgen. Deze vind je op www.stedin.net. Vanwege netcongestie, ofwel file op het net, is het belangrijk om je plan door te geven aan de netbeheerder.

Kijk eerst naar je huidige CO2-uitstoot. Daarna stel je doelen deel je deze. Vervolgens stel je het wagenpark samen en bepaal je de laadoplossingen. Ook belangrijk is dat je elektrisch rijden stimuleert. Bijvoorbeeld door het aanbieden van een laadpas aan je werknemers.

Meer informatie hierover vind je op www.natuurenmilieu.nl, in de EV-routekaart. Laat je ook adviseren door het Energieloket.

Rijden op waterstof

Met waterstof kan je duurzaam rijden. Bijvoorbeeld met personenwagens en grote voertuigen zoals (hef)trucks en bestelbusjes. Het is vooral een optie voor wagens die je niet makkelijk kunt laten rijden met een elektrische batterij (een groot accupakket). Het gaat hier dan vaak om grote voertuigen, voertuigen die lange afstanden afleggen of voertuigen die snel moeten kunnen tanken. 

Waterstof is beperkt beschikbaar. We hebben nog niet genoeg duurzaam opgewekte energie om er voldoende van te maken. Een elektrisch wagenpark is nu nog daarom vaak de meest logische keuze. Maar er komen steeds meer tankstations bij. Ook komen er steeds meer waterstof voertuigen op de markt. Er zijn verschillende subsidies voor het rijden op waterstof. 

Waterstof is een energiedrager en geen energiebron. Het wekt geen energie op maar draagt energie met zich mee. Het komt pas vrij bij verbranding. Met waterstof kan energie voor een langere tijd worden opgeslagen. Waterstof is alleen duurzaam als het wordt gemaakt met groene energie. Bijvoorbeeld met de elektriciteit van windmolens en zonnepanelen. De meeste waterstof wordt op een grijze manier geproduceerd door aardgas te kraken. Hierbij komt CO2 vrij. Als deze CO2 wordt afgevangen en opgeslagen, spreken we over blauwe waterstof.

Een waterstof voertuig rijdt meestal niet direct op waterstof (dit kan wel). Vaak is een waterstof voertuig een elektrisch aangedreven voertuig. Het voertuig maakt dan gebruik van een brandstofcel waarin waterstofgas met zuurstof reageert. Hieruit komt elektriciteit en water vrij. De elektriciteit drijft de elektromotor aan.

In Nederland zijn al een aantal tankstations waar een voertuig bijgevuld kan worden met waterstof. Dit aantal zal waarschijnlijk toenemen in de toekomst. 

Het tankstation (Esso) Spitsbergen op de Rondweg-oost bouwt een waterstof installatie. Waarschijnlijk opent het vulpunt in 2029. Dit is nog niet helemaal zeker, mede vanwege netcongestie. 

Wil je meer weten over projecten met waterstof in onze regio? Kijk op de kaart op www.kiemt.nl. Daarnaast is er een groep organisaties die samenwerken en kennis uitwisselen. In deze groep kan je bijvoorbeeld meer informatie opvragen over de mogelijkheden van waterstof. Lees meer op www.regiofoodvalleycirculair.nl

Rijden op waterstof heeft verschillende voordelen en nadelen. 

Voordelen: 

  • Binnen 5 tot 10 minuten ben je klaar met tanken. Het laden van een elektrische wagen duurt veel langer.  

  • Een waterstofauto kan vaak bijna net zo ver rijden als een benzineauto. Hij kan meestal verder rijden dan de gemiddelde elektrische auto.  

  • Een auto die rijdt op waterstof is erg stil, net als een elektrische wagen. 

  • Tijdens het rijden stoot je geen CO2 uit. Daarnaast raakt waterstof nooit op. 

  • Je gebruikt geen accu, maar een waterstoftank en een brandstofcel. Dit is vriendelijker voor het milieu om te maken. Ook heb je geen afgedankte accu’s. 

  • Een auto op waterstof rijdt prettig en zonder veel trillingen. Net als een elektrische auto. 

  • Je hebt geen laadpaal nodig. 

 

Nadelen: 

  • Waterstof is beperkt beschikbaar. Dit komt doordat er (nog) niet veel tankstation zijn waar waterstof kan worden getankt. Het aantal groeit wel. Kijk ook op www.nlhydrogen.nl

  • De prijzen voor waterstof én de voertuigen zijn hoog. 

  • Het maken van waterstof kost veel energie.  

  • Alleen met groene energie is waterstof duurzaam.  

Subsidies

Er zijn verschillende regelingen om je wagenpark te verduurzamen. Zo kun je met MIA\Vamil fiscaal voordelig middelen kopen die gunstig zijn voor het milieu.

Daarnaast is er een Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Hiermee krijg je subsidie op uitstootvrije (bestel)auto's. Kijk ook eens naar de AanZET regeling voor elektrische vrachtwagens en SSEB voor Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel.

Er zijn subsidies specifiek voor waterstof. Een voorbeeld hiervan is DEI+, voor investeringen in innovaties voor waterstof. Kijk voor meer subsidies op Subsidiemogelijkheden waterstof | Nationaal Waterstof Programma

Meer informatie over subsidies vind je op onze pagina over financiering en de subsidiekaart, die hierop staat. Ook het Energieloket kan je helpen.

Laat je inspireren!

Taxibedrijf Leewis startte in 2018 met een elektrisch wagenpark. Hoe bevalt dat?

Bekijk de video