Enige afvalproduct bij waterstof is water

"Veranderen begint bij jezelf"

Wat een vakantie aan de Zeeuwse kust niet allemaal teweeg kan brengen. Veenendaler Harm Pul was in 2011 in Zeeland op vakantie en dacht: wat zijn we eigenlijk toch aan het doen met onze aarde? Varen, vliegen, autorijden. We zijn de aardbodem aan het vernielen. Dat moet anders. Hij nam drastische maatregelen op het gebied van autorijden.

“Zelf reed ik een Mercedes op diesel. Hiermee gaf ik niet bepaald het goede voorbeeld natuurlijk. Ik besloot een Opel Ampera-e aan te schaffen. Een plug-in hybride personenauto. Dat was nieuw voor mij, had daar geen ervaring mee. Toch ben ik er gewoon mee gaan rijden. Ik wilde gaan pionieren op het gebied van duurzaamheid.”

Eyecatcher

Om te kunnen opladen liet Harm een laadpaal bij hem thuis aanleggen: ,,Ik volgde de ontwikkelingen op de voet en kreeg in 2014 de Tesla in het vizier. Als een van de eersten waarschijnlijk, maar ik dacht; ik ga het gewoon doen.” Bovendien was zijn auto een eyecatcher in die tijd: ,,Ik leende de auto uit aan collega’s, vrienden en familie. Toch zat er ook een grote ‘maar’ aan. Dat voortdurend plannen en elektrisch laden, is dat het wel?”

Waterstofhype

Maar het trof, de waterstofhype begon, af en toe zag je al een waterstofauto op de weg: “Je moet dan wel beseffen: waterstof is geen brandstof maar een energiedrager. De auto tankt waterstof die in het voertuig door een zogeheten brandstofcel wordt omgezet in elektrische energie. Het enige afvalproduct is water.”

Geen haalbare kaart

Harm schafte in 2018 een waterstofauto van Hyundai aan. Harm: “Ik wist dat er op dat moment nog maar weinig tankstations waren. Twee! Toch had ik er op dat moment vertrouwen in dat dat zou toenemen, in de wetenschap dat de bouw van een dergelijk station rond de anderhalf miljoen euro kost.”

Geen belang

Zijn conclusie: “Het was een leuk experiment, maar financieel is het niet interessant om H2 te rijden. Zodra er een overschot aan groene energie is, daalt de prijs en is het hogere verbruik in KWh ‘normaal’. Maar dat is nu niet het geval. Hoewel het rijbereik best hoog is (600 km op volle tank), zijn de brandstofkosten inmiddels fors gestegen. Van 10 cent per km naar 27 cent. Tel daarbij op dat er maar 14 tankstations in Nederland zijn, die ook nogal veel storingen ondervinden, dan is de koek voor mij op. Verder valt het mij op dat de brandstof- en leasemaatschappijen er geen belang/heil in zien. Ik ga de auto binnenkort weer vervangen en ga terug naar elektrisch rijden.”

Hoe dan ook, toch stak Harm zijn duurzame nek uit. Immers, wie niet waagt die niet wint. Veranderen begin altijd bij jezelf, is zijn pleidooi.

Harm Pul doet meer op het gebied van duurzaamheid. Hij heeft zonnepanelen en een geo warmtepomp laten aanleggen.