Gaasbeek omarmt duurzaam ondernemen

Gaasbeek Automaten Service is meer dan 55 jaar de specialist in de zoektocht naar de juiste koffieautomaat. Belangrijk, want we drinken allemaal graag een goede kop koffie. Bovendien draagt Gaasbeek een steentje bij aan een klimaatneutrale (klimaatvriendelijke) wereld.

Algemeen directeur Peter Böhmer zet de deuren van zijn Veenendaalse bedrijf open voor ‘een goed bakkie’. In de uitgebreide showroom boordevol koffie-inspiratie, vertelt hij meer over de klimaatneutrale route die Gaasbeek aflegt: “Wij willen graag meewerken aan meer bewustwording, onze verantwoordelijkheid nemen door concrete bijdragen te leveren aan een duurzamere wereld. Dat doen we op verschillende manieren.”

Zo ondersteunt Gaasbeek diverse Sustainable Development Goals, maar ook bosbehoud in Brazilië en Zimbabwe. En werkt het toe naar: 100% klimaatneutraal in 2030, 100% verantwoord verkregen koffie en thee assortiment in 2025 en 100% duurzaam opgewekte energie.

Energielabel A++

Kijkend naar het bedrijfspand is er al heel wat bereikt. Het pas twee jaar oude gebouw heeft triple glas en is vanaf de vloer tot aan het dak volgens de nieuwste eisen geïsoleerd. Bovendien is het Veenendaalse bedrijf gasloos. Al deze inspanningen heeft Gaasbeek het energielabel A++ opgeleverd. Peter: “Hoewel we al veel hebben gerealiseerd is er nog genoeg werk aan de winkel. Binnenkort worden er nog 132 zonnepanelen gelegd. Alweer een belangrijke stap.”

MAN eTGE

Qua elektriciteit is Gaasbeek ook mooi op weg, benadrukt Peter: “Van alle personenauto’s rijdt inmiddels de helft elektrisch. Onze trots is de elektrische bestelbus MAN eTGE, die van de lokale MAN-dealer afkomstig is. Een noviteit, want daarmee waren we het eerste bedrijf in Nederland die met de MAN eTGE de weg op ging.”

Slim opladen

De bestelbus is prima inzetbaar voor klanten in de regio Ede, Veenendaal, Bennekom, Wageningen, legt Peter verder uit: “Ondanks een beperkte actieradius van 135 kilometer weten we, dankzij inzet van de chauffeur en door gebruik te maken van een digitale planning, een maximaal resultaat te bereiken. Vaak laadt de chauffeur de bus op bij een snellader, terwijl hij pauzeert. Afhankelijk van belading etc. kunnen we met de bus gemiddeld per dag 200 kilometer afleggen. Je moet er een beetje handigheid in krijgen.”

Capaciteit

Gaasbeek zou graag meer bussen op elektriciteit willen inzetten, maar door beperkingen op het elektriciteit netwerk is dat nog te vroeg. Peter: “Er ligt hier nog een uitdaging met de stroomleverancier. We kunnen/mogen hier namelijk niks terugleveren. Dat is ook een tip die ik aan andere ondernemers meegeef, kijk of je genoeg capaciteit hebt, vooral bij piekbelastingen. En of je terug kan leveren.”

Wil je meer lezen over Gaasbeek? Neem hier een kijkje op hun website.